Minimalist Javisst

Några frågar, om jag ångrar något, om jag saknade något... något jag inte tog med eller tog med mig, i packlistan? Om jag gjorde det igen, vad skulle jag göra då? Jag vill helst svara, att det går att ta med vilket äppelskrutt som helst, och klara sig lika bra, och mena det. Men kan jag göra det då jag la ner månader och åter månader, att fundera, att tillverka innan jag stack?

Att vara minimalist, lättviktare, handlar mest i egen mening om att fråga sig vissa frågor. Kan jag byta ut ... ? Kan jag kasta ... ? Vad vinner jag med ... ? Vad har jag att vinna utan ... ? Vad sätter jag mest värde på? Väger vinsten som saknaden av bördan ger, tyngre än vinsten med? Ger det en större börda utan, än bördan med? Vinsten, är den lättade vikten. Bördan, är komforten. Fundera. Välj. Lev. Anpassa.

...

Men några saker gjorde jag mig av med, efter hand.

Tändstålet.
Det känns mest som en romantisk tanke och mer börda både med och utan. Jag sa upp romansen och köpte en tändare. Osäkert om den går sönder? Köp två, små.

Elsatisk binda.
Scarf, strumpa, eller annan avlång tygbit, borde gå lika bra?

Rakhyvel. Kastade oanvänd halvvägs, låt skägget växa och va flitig med saxen.

Jag saknade efter ett tag, då de kyligare nätterna kom, överdelen på understället. Och jag tackade innerligt, ylle halsduken som låg oanvänd i ryggsäcken enda ner till Frankrike, och för det mesta även ylle tröjan. Men det är svårt, att ha packnig för 30 graders värme, och den nollgradiga. Det bästa är att kunna anpassa sig

Jag fick tillfället att packa ryggsäcken igen, nu. Jag tog bara med det enda ombytet kläder, bort med regnkläder och lämnade mycket annat smått, sällan använt. Men jag la till en rosa liten dator, och tunga böcker. Om jag kunde, skule jag göra ett nytt tält, ett tarp med bara myggnät som skydd. Jag har redan ritningen och det skule bli hälften så tungt.

Det ultimata skulle kanske vara en filt och ett paraply. Då har du allt. Tält. Regnskydd. Sovsäck. Kläder. Ett par tofflor på det, och man är good to go.

...

Lätttänket, minimalist tanken, går inte den att applicera på vardagen?

Vad vinner jag med denna börda? Vad har jag att vinna om jag gjordemig av med den? Frihet och tid? Vilken väger tyngst? Hur mycket väger frihet? Hur mycket väger tid?

...

Har ni hört, berättelsen om Katten Ferdinand?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0