Eco-looneys

Undrar om de inser att kan uttalas sa, ha inte fragat an. Dit jag kommit, som kallar sig ECOlonie. Au France, but it is most dutch people here. Jag fixade ett mál, inte sá lángt söder ut som jag önskar, men ända ett. Jag ser det mest, mycket, som en paus. Frán kalla mornar och lánga promenader.

Men det är mer till det än sá, här. Jag vill göra det till mer, än endast lite fysisk trygghet med varm dusch, första pá en mánad eller tvá. Det är fyllt med lagom normala, lagom egna personer. Lagom flumma, lagom skumma. Och jag är väl en nyanländ. Nán nisse som gátt enda frán sverige. But it's good, och nissar välkomnas.

Vägen hit svängde, rakt väster ut, och väderet svängde ocksá, lite hit och dit. Ena dagen spanienhetta som pressa undan den kalla norden luften, era isbitar. Nästa dag, natten till, áskväder och regn, all day baby. Det blev en intressant natt, da den spenderades nagra hundra meter frán kammryggen där nog de flesta blixtar slog ner, över de tusen metrarna upp. Tältet lystes upp gáng pá gáng och det var nog bland de enda eller den, som jag kände mig osäker, lite rädd. Nej, en annan gáng, nágonstans i norra tyskland tro jag det var, en ilsken hund. Första gángen jag känt rädlsa för en hund, men den nagot odefinierbart sa mig ocksá direkt, att den inte bettde sig som alla andra hundar jag stött pá. Den förföljde, ville attackera och skulle nog, inte husse tittat fram. Jag var precis pá väg att höja mitt paraply i försvar. Jag borde i alla fall, för att sluta med vad jag började med, lyssnat pá the wind of change, som ven och viskade i mitt öra, att det skulle ändras.

Det är mycket jobb här, mindre fri tid, verkar det som, enda dagen jag än varit här. Mycket styrt och kontrollerat, i kollektivet, av de styrande höga tupparna. Men de har ett bibliotek med böcker pá sprák jag förstár rätt flytande átminstone. I love it, I miss it.

Kommentarer
Postat av: Farbrorn

Hej Anders! Vad utmärker en Nisse? Är han präktig och flitig? Är det första gången du ser samma ansikten flera dagar i sträck? Är kocken fransk? Har du det "bra" eller känner du dig inlåst? Vad gör du?

Ha det!

2009-10-12 @ 23:57:03
Postat av: Flummig Skummis

Kul och se att du mår bra och väl, lite läbbigt med hund incident dock. Du skriver att det är mycket jobb där du är nu, men vad är det som görs där? Typ det där stället som i DK?

2009-10-13 @ 16:33:31
Postat av: Kerstin, granne

Fantastisk resa du gör. Låter väldigt intressant att du kommit till ett kollektiv, det måste ju vara intressant att se hur det fungerar. Tuppar som styr, ja det finns det nog i de flesta grupper av människor. Alltid någon som försöker styra över andra. Hoppas att de trots allt är justa!! I blan dblir man nog lite prövad tror jag så fort man hamnar i ett nytt sammanhang, min erfarenhet är att bäst är att ligga lågt och gneta på till en början, ibland visar sig "tupparna" rätt justa efter ett tag, men det lär väl visa sig! Verkar ju vara ett intressant ställe i alla fall med olika människor med olika nationaliteter. Här är det kallt och vintrigt nu skulle jag vilja säga. När Maggie och jag var ute och gick var det hårdfruset på de leriga vägarna i skogen och gräset var fullt av rimfrost långt fram på fm. Långkalsonger, fleecetröja och vinterjacka samt vantar gick det åt. Önkar dig all lycka på din resa! Hälsningar Kerstin och Åke.

2009-10-14 @ 12:55:48
Postat av: Anders

En nisse i mitt sammanhang var nog bara en lite mer egen typ. Eller som vagar leva ut sin unikhet.



Men jag ska skriva om det, nar jag smalt intrycken lite, forhoppningsvis i helgen. For det blev inte sa mycket tid till det under veckan. Men rimfrosten ligger tjock pa mornanrna, aven har.

2009-10-16 @ 22:25:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0