Hippies and farmers

- You have to enjoy it when you see it, the locals said with big smiles on their facses... før jag førstod inte vad de sade, de jag frågade om vægen till den mæktiga Højgård. Men jag tror jag førstod vad de menade då jag nærmade mig "byn", som egentligen inte alls ær en by, utan mer ett villaområde i en annan by, med lite åker runt omkring. På den åkern møttes jag av halvfærdiga hus, skjul och tælt, utspridda med lite stigar emellan. Och jag gick førbi det mæktiga Højgård som såg ut som en gammal lada først, och var lite men inte mycket mer. Ær detta den selvforsynlige byn? Den som ska vara sjælvførsørjande och klara sig sjælv? Det ær vad det verkar en samling hippies med en god ide som inte kommit så långt. Dær lappade jeans, vildvuxet skægg och lite tovigt hår, snarare ær kotym æn barrakade och glansiga huvuden. Precis som jag då! Kom tanken lite skræmmande. Ær det så hær jag ær? Ær det så hær jag vill vara?

Det ær en "by" under uppbyggnad, blev klart rætt så snart. Och æven de som bor hær, ær inte bara hippies, utan rætt så normala om inte helt i samhællsmæssig syn. Och vissa ær inte ens speciellt intresserade av ekologiskt jordbruk, som ær en stor del av byn. Det ær annars ett halvkollektiv, på tjoget familjer. Man har egna hus och villor (skjul), men har en del gemensamt. Som inhandling av mat. Som mjølkning av två kossor. Som ræffrande i potatislandet. Kvællsmat spises gemensamt var kvæll, om man vill, någon har till uppgift att laga den i alla fall var kvæll.

Det var mycket før att se detta, som jag kom hit. Hur de får allt att gå runt, hur de delar upp gøromålen och lever tillsammans. Allt ær inte bara før att leva upp till ett ideal om att skydda moder jord, utan mycket ær en smart løsning som frigør tid, då man gør det kollektivt. Och vad finns det som ær mer værdefullt æn tid? Att kunna lægga på annat æn sådant som laga mat, riktigt mat. Gør man det två gånger i månaden har man sedan middag serverad varje kvæll. Har ønskat jag haft det så sjælv, ute på luffen, på vægen, inte behøva laga all mat, køpa all mat.

Det ær ett godt liv, de lever hær, lugn och stilla, tar de flesta det. Stressar inte med att bygga sina hus. Snickrar lite en dag, gør något annat den næsta. Æven jag har det rætt stilla. Dels på grund av att det ær semestertider och inte många som har gøromål att dela ut. Jag går oftast upp mycket senare æn tuppen, spiser morgonmål, och sedan off till någon hage med lien ett par timmar. It's nice, it's a good time. Och jag har inte sovit inomhus, men fick ett indiantælt att sova i, tvættækta tipi. Indiangumman som normalt bor dær ær och jagar bufflar eller nåt, ingen verkar veta riktigt.

Och det ær najs, att kunna stanna på ett stælle ett tag, tio hela dagar. Få middag serverad, titta på barstjærtade pojkar som springer omkring bland borden, då det mest ær småbarnsfamiljer hær. Och mest att lyssna till andra, førsøka lista ut vad det ær de pratar om, før danskan ær fortfarande lite som grekiska. Men det ær så det kænns lite som hemma trots allt. Precis som det jag læmnade før en tid sedan, och samma pirr kænns, infør att læmna det, allt jag behøver gøra, innan jag beger mig utn. Vidare ivæg søderut, mot solen, mot værmen! Mot paradiset! Jag gør det nu.

Lonely cowboy, sitting in his tipi,
wishing the wind, will come his way.
Lonely cowboy, please come out of our cave,
'cause nothing, is coming your way.
You have to go out and grab it,
it's just, by the palm of your hand

Kommentarer
Postat av: Flummig Skummis

Vart är ditt nästa delmål då?

Typ Tyskland?

2009-08-06 @ 02:18:01
Postat av: Anders

Jupp, jag ær dær, fast på ett danskt bibliotek. Flensburg.

2009-08-07 @ 11:42:20
Postat av: Anonym

HEJ. jäklar vad mäktigt att läsa dina ord igen. vad konstigt det kändes samtidigt som det bubblade lite i hela kroppen. JAG HOPPAS DU HAR DET BRA.

och hoppas inte det här blev något negativt för dig nu, att jag är som någon slags påminnelse av what have been. jag hoppas du hör av dig något. har saknat dig.

2009-08-08 @ 13:27:12
URL: http://gockas.blogg.se/
Postat av: Flummig Skummis

Det går undan hör jag!

Frågan är detta, kommer det finnas mer av hippie kolonier eller hur man ska säga söder ut eller?

2009-08-11 @ 13:52:30
Postat av: anders

Vet inte riktigt, jag undersöker alternativ...

2009-08-14 @ 16:10:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0